dinsdag 2 juni 2009

El Fin

Ok beste vriendjes en vriendinnetjes. Dit is het laatste blogbericht vanuit Bolivia. Morgen (woensdag) stap ik rond de middag op het vliegtuig richting La Paz, waar het hopelijk nog eens voor een laatste keer op een feesten wordt gezet. Donderdagochtend dan vlieg ik van La Paz naar Santa Cruz, van Santa naar Buenos Aires, van daaruit naar Madrid en rond een uur of zeven zou ik, als alles volgens plan verloopt en onze boeïng wel in de lucht blijft hangen, terug op belgische bodem moeten staan. Allen richting Zaventem dus.
Ik heb mij deze laatste weken nog goed geamuseerd. Twee weken geleden ben ik voor een laatste keer naar Santa Cruz geweest. Het elektrofeestje van het jaar zou er plaatsvinden en aangezien elektro hier zo zeldzaam is als een lama in Hechtel, heb ik de flota genomen en ben met de Belgische uitwisselingsstudenten gaan feesten. Terug in Sucre was het de 25ste mei, de dag waarop 200 jaar vrijheid in Zuid-Amerika zou worden gevierd. De grote feesten heb ik gemist, want die vonden al in het weekend plaats, maar hier en daar werd nog wat vuurwerk afgeknald en liep er nog wel iemand met een vlaggetje te zwaaien.
Op de unief heb ik mijn kop al weken niet meer laten zien. De laatste dagen heb ik rondgezworven in Sucre, foto's genomen en nog snel wat plaatstelijke specialiteiten uitgeprobeerd, zoals anticucho (koeienhart). Anahiz heeft mijn salsa nog wat opgefrist en Marialus is zich al een halve week aan het uitsloven in de keuken en bereidt m'n favoriete Boliviaanse gerechten zoals coco de pollo en pique. Mijn koffers zijn ook al gemaakt. Het lijkt wel alsof ik in België mijn eigen souvenirwinkel wil gaan openen:D.
Ik zou hier een conclusie willen neerschrijven. Iets dat mijn jaar definieert. Maar dat kan ik niet. Dit jaar heeft zo vol gezeten. Heeft zoveel voor mij betekend. Ik heb zoveel nieuwe dingen gedaan, geleerd, ontdekt. Ik heb hier een tweede thuis gevonden en het doet verdomme pijn om die achter te laten. Ik ben van dit land, met al zijn gebreken, gaan houden. Ik heb hier gevonden wat ik zocht, geloof ik. En zoveel meer dingen ontdekt waar ik helemaal niet naar op zoek was.

Het was fantastisch

Geen opmerkingen: